VEČER
Večer
Nikdy jsem se doma nebála
Ale nyní strach
Duní v hlubinách
Mojí stresované hlavy
Jak kolem potemňují barvy
Malba po stěnách se roztéká
Dům se třese obavami
Zbyly jsme jen samy dva
Má strach stěny se mu chtějí zbortit
Podpírám je svými rameny
Obavy rostou co jich síly stačí
Protože okolo mého domu kdosi kráčí
Občas vidím obrys jeho postavy
Když se před okénkem zastaví
Občas prsty na sklo naléhavě zaklepe
Když mi srdce nepříčetně zatepe
Občas slyším jeho vychutnaný smích
Když chodí a šlape po záhonech mých
Občas můj mozek velmi těžko vnímá
Když vím že v pravé ruce jistě pušku třímá
Co chcete
Levou nohu batolete
Jděte prosím pryč
Pokračuj jen dál takhle křič
Já zavolám policii
Neboj já ti studnu nevypiji
Pustím na vás vlčáka
Ticho paní musíte pořád tolik hulákat
Stejně mi nemůžete nic udělat
Víte paní kolikrát tohle slyšel kat
Jak můžete být na svobodě s tak zkaženou duší
Puška je hlasitá prosím zacpěte si uši
Hrdlo se mi jako nikdy svírá
Když v zámku dveří zeje díra
A poťouchlé oko dovnitř zírá
Na tvář jež je zcela bílá
Otevírá dveře
Úsměv z tváře se vůbec neztrácí
Teď si teprve užijeme legraci
Jde chodbou v domě stojí už
A já proti němu držím v ruce nůž
Nezaváhám ani vteřinu
Když jeho tvář vynoří se ze stínů
Když dům zasténá v záchvěvu leknutí
Ruka se obtočí pevně kolem rukojeti
A čepel jako rychlá střela
Se vnoří do šokovaného těla
Muž mi překvapeně pohlédne do očí
Pak se celý svět s ním zatočí
Chce se mu plakat chce se mu smát
Nevěřil že se tohle může někdy stát
Po podlaze plíživě postupuje měsíční svit
Aby přestřihl života nit
Lesk se ve zraněných zracích ztrácí
A muž se v šoku k zemi kácí
Jak jsem čekala čepel trochu studí
Když mi rukojeť nože čouhá z hrudi
Báseň Večer byla téměř celá vytvořena kvůli závěru, přesto jsem velice spokojen i s budováním napětí v úvodní části, kde jsem se pokusil vžít do situace vystrašené ženy. Mojí oblíbenou částí básně je prostřední sekce, která je v podstatě téměř komickým dialogem mezi zoufalou obětí a agresorem. Netřeba zmiňovat, že závěr jsem měl vymyšlený již předem, ale rozhodl jsem se jej během psaní upravit tak, aby z něj bylo jasně patrné, že stále sledujeme situaci z pozice ženy - obával jsem se, že by si čtenář mohl myslet, že závěrečné dvojverší je vytvořeno z pohledu agresora, a tomu jsem předešel přidáním slov
Jak jsem čekala čepel trochu studí
Doufám, že z básně je jasné, že žena raději spáchala sebevraždu, než aby musela čelit agresorovi nebo ho zranit či ohrozit na životě. Hlavním účelem skladby mělo od začátku být matení čtenáře, který se má až do samého závěru a (snad) šokující pointy domnívat, že žena zaútočila na agresora.
