RÁNO
Ráno
Já umírám každou noc
Jsem tedy překvapen pokud přijde ráno
Umírám a prosím o pomoc
Umírám i když žít dál je mi dáno
Přesto jsou rána kdy netoužím umírat
Kdy věřím že ráno moudřejší je večera
Jsem znovuzrozen stojím
Před vraty
Mám mořskou nemoc trpím závratí
Bojím
Se večera i když začlo ráno
A vzpomínám na citát ze slavného snímku
S trpaslíkem elfem Gandalfem který kouří dýmku
Když hledím na červené svítání
Skrz které slunce vydává svůj rozzářený řev
Možná ještě Zemi zachrání
Před plísní a hnilobou a smrti pařátem
Možná ještě cosi zbude
Před mrazením způsobeném tímhle citátem
Slunce vstává rudé
Někde byla prolita krev
Má chodidla přivítá horký asfalt ulice
A když kráčím k náměstí
Myšlenka se poštěstí
Proč horký asfalt takhle ráno
To mě trápí nejvíce
Na náměstí lehnu si
A snad také usnu
Snad jednou zas nezhroutím se na kusy
Snad větřík foukne do pusy
Snad i v tomhle dusnu
Snad i v okolním prachu
Kapičky rosy by se skvěly
Ale když se rozestoupí mlhy závoje
Lidé utíkají jako do boje
A se zábleskem strachu
Říkám milý brachu
Ve chvíli blížícího se krachu
Tenhle den myslím nebude skvělý
Lidé běží utíkají hroutí se tisícové davy
Lidé běží plynové masky zdobí jejich hlavy
Lidé hoří
Lid se boří
Když se mění ve stíny
Jak tikají vteřiny
Na obzoru tančí plameny
Kolem prší popel a spousta mrtvých těl
Ty změny
Snad vůbec někdo začít chtěl
Záři slunce přebíjí
Jeho dvojče na západě
Které všechny zabíjí
Hbitě jasně rychle prostě
Konečně víš na základě
Rudé záře že nebude nikdy líp
Když na obzoru temně roste
Atomový hřib
Čím více básní jsem sepsal v poměrně konvenčním stylu (jednoduché rýmové schéma, místy i snaha o rytmus a dodržení počtu slabik), tím více jsem si uvědomoval, jak moc mi chybí tvorba básní neuspořádaných, až chaotických, které pro mě byly typické hlavně v mých začátcích. I báseň Ráno měla být původně jasně strukturovaná, ale nakonec jsem se právě v ní trochu distancoval od stylu několika předchozích skladeb.
Její základní motiv se ovšem nezměnil - má být popisem rána, kdy i lyrický subjekt, který si většinu času zoufá, cítí určitou radost ze začátku nového dne a naději, že může být lépe. Postupně si však všímá jistých známek toho, že cosi není se světem v pořádku, a báseň vyvrcholí zjištěním, že v blízkosti byla odpálena atomová bomba.
Na této skladbě se mi nejvíce líbí, že mě během prvních čtení spíše odrazovala svým složitým rýmovým schématem, postupně jsem ale právě v téhle nekonformitě začal vidět hlavní sílu básně.
Citát, o němž v básni mluvím, pochází, jak je předpokládám zřejmé ze samotné skladby, ze série Pán prstenů a v době, kdy jsem jej slyšel poprvé, ve mně skutečně hluboce zarezonoval.
