POPRAVA
Poprava
Chladné ráno vítá střelnice tichá
Pára stoupá vzhůru pokud někdo dýchá
Na východě slunce odkrylo svou svatozář
A muž se ženou čelí smrti tváří v tvář
Tmavé skvrny zakrývají podstatnou část stěny
A před nimi stojí muži se zbraněmi
Prudký závan větru křičí kolem scény
Když pevným hlasem rozsudek je čtený
Když probíhá celý život před očima
Když vše končí a nic se nezačíná
Když muž se ženou ještě nevěděl
Že je hlavně pušek pošlou do pekel
Pravomocně k trestu smrti odsuzuji vás
Když buší srdce svírá se hrudník tichne hlas
Z nařízení naší mocné říše
Tělo se třese těžce se dýše
A pak důstojník komandu poprav poručí
A paže se ještě jednou sevřou v náručí
Připravit vojáci
Ještě tělo žije a duch se neztrácí
Zamířit
Myšlenky ještě naposledy zavíří
Pal
Kulomet nábojnice rozsypal
Nová skvrna překryla místo kde
už byla stará
Střelnice je tichá už nestoupá pára
Při tvorbě básně Poprava jsem měl před očima podobnou scénu jako tu, která se odehraje v závěru filmu Valkýra, kdy jsou hlavní hrdinové popraveni. Já jsem však od začátku chtěl ve skladbě naznačit i určitou formu lásky jakožto protikladu smrti, a proto jsem za odsouzence zvolil muže a ženu, mezi nimiž je zřejmě jakýsi vztah.
Velice jsem spokojen s propojením začátku a konce básně - na úvod zmiňuji studený vzduch, v němž jde od úst pára, a na konci zdůrazňuji smrt hrdinů veršem
Střelnice
je tichá už nestoupá pára
Trochu mě mrzí, že oddíl, kde se střídají repliky velitele popravčí čety s popisem posledních okamžiků před smrtí, vynikne pouze při správné recitaci a na papíře příliš působivý není.