NEPRAVDĚPODOBNOST
Nepravděpodobnost
Růžová poduška zazpívá fialovou barvu
Bledé slunce vypije denní příděl pralinek
Po odvážném saltu vzad do bazénu kraslic
A sen se hroutí pod přívalem tónů okrouhlého architekta
Uzavřen v průhledné místnosti bez oken bez dveří bez zdroje světla
A lastura snad sepíše celé dílo Shakespeara
Hloupě krvácíme když oblohu protne placatá planeta
Moje ruce nepřestávají svírat unylou melodii vesmíru sloučenou do dvou nedozrálých jablek s poštovními známkami místo jádřinců
A když bezmocná hruška začne požírat lomené oblouky gotických katedrál
Během ohromného zatmění ultrafialových barev překlápějícího se prostoru
Definujeme bloudění zavilých okenic slovy odporu a klopýtání
Klid zaplavuje propasti vedoucích náboženství označujících dvojjakost jako nehynoucí standard
Laskavě mě nebuďte až se propadnu do hlubin nevědomí
Budu vyzvednut melodií reality
Budu očarován zpomalením běhu nedostižného času
Budu rotujícím totemem
Konečně jsem viděl film Inception, který je do češtiny velice nepřesně přeložen jako Počátek, a jeho námět i zpracování mě opravdu hluboce zasáhlo. Z tohoto filmu jsem již znal skladbu Time (Čas) nebo v traileru použitou Mind Heist (Loupež mysli), nyní jsem k nim přidal další, jež se pro mě stala výrazným inspiračním zdrojem - Dream Is Collapsing (Sen se hroutí).
Když jsem tedy tvořil další báseň, nemohl jsem zůstat zcela nad věcí a musel jsem do ní promítnout několik motivů ze zmíněného filmu.
Nyní je řeč o skladbě Nepravděpodobnost, jež měla být prostým hromaděním co nejméně reálných skutečností. Při její tvorbě jsem použil volný proud vědomí, tudíž bych ji označil za surrealistickou, a navíc v ní cítím i nevázanou hravost dadaismu.
Na jednu stranu jsem na některé spojení a asociace pyšný, na druhou stranu si ale uvědomuji, že hlavní téma básně je téměř nevyčerpatelné a lze na ně stvořit mnohem působivější obraty.
Filmem Inception je ovlivněn zvláště závěr skladby, vždyť jsem při jejím psaní používal jako inspiraci již zmíněnou píseň Dream Is Collapsing.