DVĚ VTEŘINY NEKONEČNA
Dvě vteřiny nekonečna
Dvě vteřiny nekonečna
Když protíná sečnu tečna
A náklonnost je téměř věčná
Pod taktovkou demokracie
Kde se vina nesmyje
Žena vdaná bez věna
Zmírá jako stařena
Ve svalech kyselina mléčná
Do dvou vteřin nekonečna
Vybuchujíc jako slečna
Když déšť času zkrápí tváře
Za zatmění zlaté záře
Tkanina nebes bezútěšně páře
Cvakání cizineckých klepet a zubů
Odsekávání dřevní hmoty z dubu
A časně z pondělního rána
Neuchopitelně sama
Vysedí nafouknutá kvočna
Dvě vteřiny nekonečna
Obklopena přepychem králů
Ve slámou vystlaném sálu
S výzvou v podobě svatého grálu
V časoprostorovém bálu
Posilněna lákem z okurek
Bojuje s ní nejslavnější rek
Obklopen mlžnou aurou můrek
S démonickým prostorem v objetí
Nadějí na nález ráje odletí
Nohy postříbřené prašivou perletí
Bláhová touha po svobodě
Splývajíc po neklidné vodě
Soustředěna v bezrozměrném bodě
Který uvozuje pouhopouhá sečna
Ze dvou vteřin nekonečna
Očekávat válku nehodným se zdá
Vždyť dovede být dáma jenom zlá
Kulovitá touha tvá i má
Vyzdvihnutá z hloubi hříšné duše
Prostřelená minulostmi kuše
Za vesmírem milostivě kluše
Krčíc se za kamenem křiku
Mnohých odpadlíků
Páčíc z srdce dýku
Modlitba padá s kyselým deštěm
Modlitba padá ještě
Blesk ji doprovází vřeště
Neboť dech mu tisknou kleště
A píseň rolniček je věčná
Jak dvě vteřiny nekonečna
Demonstrace bloudících duší
Kterým blankyt příliš sluší
A šepot odpuštění jenom ruší
Ty malinké děti muší
Když za obzor zapadá den
Následuje nerozbitný sen
O krysaři tkajícímu len
Vydávaje vlastní prsty v plen
Aby se ukořistil jen
Vrány přihlížejí vykopávání hrobu
Které trvá neúměrnou dobu
Protože když umírá i kvočna
Končí dvě vteřiny nekonečna
Ve čtvrtek ke konci května jsem se večer učil na test z literatury, konkrétně z české poezie první poloviny dvacátého století. Během této nezáživné činnosti jsem si všiml, že autoři rádi do názvů sbírek umísťovali nějaký časový údaj (např. Nezvalovo Pět minut za městem). Mě osobně zaujala sbírka Josefa Hory Dvě minuty ticha, která mě inspirovala pro vymyšlení podobného názvu, do něhož jsem ovšem chtěl umístit i nějaké nelogické spojení.
A tak vznikl základ básně Dvě vteřiny nekonečna.
Ihned poté, co jsem skončil s učením, jsem si zalezl do postele a s mobilním telefonem v rukou začal tvořit další skladbu založenou jen na volném plynutí představ.
Na první pohled je ale vidět, že báseň je nějak omezená - rýmuje se, a to buď rýmem sdruženým, nebo tirádovým. Již nevím, zda mě neinspirovalo i pásmo.
Vždy jsem uvažoval jen nad právě psaným veršem, nehledal jsem souvislosti s předešlými asociacemi. Když mi vyhasl proud imaginace, vrátil jsem se k původnímu motivu dvou vteřin nekonečna a začal jsem jej rozvíjet novým způsobem.
Sám jsem byl překvapen, kolik asociací báseň obsahuje. Musel jsem si ji přečíst několikrát, než jsem si mohl být jistý, že se v ní alespoň částečně orientuji. Opět se mi díky ní podařilo posunout hranici mé fantazie, tentokrát navíc o notný kus.
Rád bych vyzdvihl dva úseky, v nichž se objevuje motiv kvočny, který mě původně napadl jen jako rým na slovo nekonečna, aby se stal vrcholem celé skladby.
Myslím, že tuhle báseň nemá smysl recitovat. Je možné nahlédnout do ní jen pozornou četbou a následnou interpretací každého verše zvlášť.
