DADAISTICKÁ BÁSEŇ
Dadaistická báseň
Obdiv k novým uměleckým směrům typu surrealismu, ale hlavně dadaismu, které se snažily objevit nový smysl poezie a často pracovaly s náhodou a nonsensem, mě provází již delší dobu. Nyní jsem se poprvé (a naposledy, neboť to nepovažuji za pravý tvůrčí proces) pokusil vytvořit dadaistickou báseň rozstříháním slov a jejich následným náhodným vybíráním. Přišlo mi jen logické, že k tvorbě své skladby použiji díla Tristana Tzary, hlavního představitele dadaismu. Vzal jsem tedy slova z jeho dvou skladeb a sestavil z nich tři básně. Do té první jsem použil slova z první Tzarovy básně, druhou tvoří slova z druhé Tzarovy básně a třetí je kombinací obou těchto básní.
Kupodivu jsem během "tvorby" zažil opravdu objevné pocity, když jsem se v náhodných shlucích slov pokoušel hledat asociace. V několika případech se mi to dokonce i jakžtakž podařilo. Není snad třeba zdůrazňovat, že na vzniklé skladby nemá smysl nahlížet rozumem, ale je nutné naplno využít představivosti.
Jediné, co jsem si u básní dovolil upravit, jsou verše. Je tudíž logické, že většinou nesedí pády, rody ani jiné tvaroslovné kategorie. Je pouze na čtenáři, jak si skladby upraví.
Tzarovy básně
PARABOLA
je-li možno požádat starou paní
o adresu bordelu
pěnk pěnk pěnk, pěnk, pěnk, pěnkavo
jež zpíváš velbloudu na hrb
zelení sloni tvé citlivosti
každý se chvěje na telegrafním sloupu
------------------------
- ty moje krásné dítě se skleněnými ňadry se souběžnými pažemi, z popele sprav mi žaludek musíme prodat panenku
kdesi zemřel zlý chlapec
a necháváme mozky pokračovat
myš běží po úhlopříčně oblohy
z téměř rozmačkaného mozku teče hořčice
stali jsme kandelábry
kandelábry
kandelábry
kandelábry
kandelábry
kandelábry
kandelábry
kandelábry
kandelábry
kandelábry
ty potom odešly
Mé básně
sloni jež starou
je-li pěnkavo o paní zpíváš tvé
parabola na pěnk, pěnk, možno bordelu
pěnk požádat zelení velbloudu hrb
adresu pěnk, chvěje telegrafním se citlivosti sloupu
pěnk každý na
------------------------
zemřel kandelábry kandelábry myš teče kandelábry kandelábry
z mozky pažemi, pokračovat ty hořčice sprav krásné
z prodat moje
odešly žaludek kandelábry oblohy
mozku souběžnými kandelábry mi běží
rozmačkaného téměř kandelábry
panenku skleněnými se kandelábry
musíme necháváme potom dítě zlý
kdesi chlapec po jsme kandelábry stali úhlopříčně
a se ty ňadry kandelábry popele
------------------------
mozky kandelábry skleněnými kandelábry
mozku z kandelábry popele
ty parabola teče dítě pěnkavo
kandelábry hořčice musíme na žaludek
jež panenku kandelábry necháváme
sloni velbloudu kandelábry
sprav kandelábry pažemi, telegrafním potom rozmačkaného
zemřel kdesi se o každý chvěje mi
kandelábry zlý ty se hrb od bordelu běží požádat starou
moje a citlivosti tvé úhlopříčně souběžnými
stali zelení pěnk, oblohy se jsme z sloupu
prodat zpíváš kandelábry odešly
adresu paní krásné pěnk možno chlapec
je-li myš ňadry kandelábry pokračovat pěnk,
téměř pěnk, na pěnk
V dubnu jsem si konečně sehnal nějaké knihy s ukázkami avantgardní poezie a znovu jsem byl fascinován nesmyslností dadaismu, nelogičností surrealismu i zaumným (zarozumovým) jazykem futurismu.
Stále znovu a znovu jsem se vracel k verši dadaisty Tristana Tzary, který v určitém slova smyslu považuji za naprostý vrchol poezie.
Zelení sloni tvé citlivosti
V této době jsem také dospěl ke konečnému přesvědčení, že moderní poezie by měla dokázat mnohem víc než pouhý popis reálného světa. Smysl básní vidím po vzoru avantgardy v hledání nové reality, oprostění se od omezující logiky a zaznamenání skutečnosti jen pomocí bezbřehé imaginace.
V této době jsem tedy zkusil vytvořit dadaistickou báseň podle známého postupu s rozstříhaným článkem. Šlo ovšem pouze o hříčku, neboť v tomhle případě se nejedná o skutečný tvůrčí proces, jenž by mě mohl naplnit.
